Co warto wiedzieć o mechanice samochodowej i warsztatach

Dodane: 17-01-2017 10:00
Co warto wiedzieć o mechanice samochodowej i warsztatach Czujnik ABS

Układ duplex


Układ simplex ? dwa tłoczki rozpierające szczęki znajdują się we wspólnym cylinderku. W układzie tym jedna szczęka jest współbieżna, a druga przeciwbieżna. Wadą tego rozwiązania jest to, że naciski jednostkowe obu szczęk na bęben nie są jednakowe, a przez to zachodzi nierównomierne zużycie okładzin ściernych. Zaletą jest niższa cena i prostsza konstrukcja.

Układ duplex ? każdej szczęce przypisany jest osobny rozpieracz. Szczęki w tym układzie są szczękami współbieżnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu naciski jednostkowe obydwu szczęk są prawie identyczne, co powoduje równomierne zużycie okładzin ciernych na obu szczękach. Wadą tego rozwiązania jest większy koszt oraz większy stopień skomplikowania układu

Układ samowzmacniający ? układ simplex z zastosowanymi szczękami pływającymi. Końce szczęk są na jednym końcu połączone łącznikem, który nie jest powiązany z innymi częściami hamulca. Efektem tego połączenia jest dodatkowy nacisk szczęki współbieżnej na szczękę przeciwbieżna podczas hamowania. Powoduje to zbliżone naciski jednostkowe obu szczęk.

Układ duo-duplex ? układ rozpieraczy jak w układzie duplex, z tym że rozpieracze są skonstruowane jak w układzie simplex.

W układach o różnych naciskach jednostkowych na poszczególne szczęki, w celu niwelacji różnic, stosuje się okładziny cierne o różnej grubości oraz o różnym polu powierzchni trącej.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_b%C4%99bnowy


Naprawa samochodu w warsztacie

Duże warsztaty samochodowe zajmują się naprawą różnych samochodów. Są to zarówno małe i popularne samochody, jak i samochody terenowe oraz bardziej zabytkowe. Dlatego czas naprawy samochodu w warsztacie uzależniony jest nie tylko od tego, jak bardzo jest on zepsuty, ale również od tego, jakiej marki jest konkretny samochód. Jednak warsztaty samochodowe starają się wychodzić naprzeciw wszystkim potrzebom swoich klientów i dlatego godziny pracy takich warsztatów są bardzo wydłużane. Oprócz zwykłych napraw samochodów w warsztatach można także skorzystać opcji sprawdzenia samochodu oraz jego przygotowania do powtórnego użytku. Dzięki temu właściciel takiego samochodu będzie mógł bezpiecznie z niego korzystać.


Zasada działania

Zasada działania

Dociśnięcie szczęk do bębna odbywa się przy pomocy rozpieracza, który jest podłączony do mechanizmu sterującego. Rozpieracz wywiera nacisk na szczęki, powodując ich docisk do bębna. Za powrót i utrzymanie w położeniu braku tarcia szczęk odpowiedzialna jest sprężyna naciągowa.
Rodzaje układów ?rozpieracz-szczęki?

Dla rozpieraczy hydraulicznych:

Układ simplex ? dwa tłoczki rozpierające szczęki znajdują się we wspólnym cylinderku. W układzie tym jedna szczęka jest współbieżna, a druga przeciwbieżna. Wadą tego rozwiązania jest to, że naciski jednostkowe obu szczęk na bęben nie są jednakowe, a przez to zachodzi nierównomierne zużycie okładzin ściernych. Zaletą jest niższa cena i prostsza konstrukcja.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_b%C4%99bnowy



© 2019 http://dziennik.babia-gora.pl/